KONCEPCJA PRACY
PRZEDSZKOLA
SAMORZĄDOWEGO
IM. TREFLIKA
W ZABORZU
„Nie zadawajcie dzieciom gwałtu nauczania,
tylko niech się bawią,
Dziecko doskonale bawi się,
ale ta zabawa jest dla niego prawdziwą nauką,
bo uczy się „niechcący”,
a zapamiętuje na zawsze”.
PLATON
Koncepcja pracy przedszkola oparta jest na celach i zadaniach zawartych w aktach prawnych: ustawie o systemie oświaty oraz aktach wykonawczych do ustawy, w szczególności podstawie programowej wychowania przedszkolnego oraz Statucie Przedszkola.
PODSTAWA PRAWNA:
- Ustawa z dn. 14 grudnia 2016 r. Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59 i 949)
- Ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. (Dz. U. z 2016 r. poz. 1943, 1954, 1985 i 2169 oraz z 2017 r. poz. 60, 949 i 1292 )
- Rozporządzenie MEN z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej. (Dz. U. z 2017 r., poz.356)
- Rozporządzenie MEN z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz. U. 2017, poz.1611)
- Rozporządzenie Ministerstwa Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r.w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. 2017, poz. 1658)
- Statut Przedszkola Samorządowego im. Treflika w Zaborzu.
Opracowanie Koncepcji Pracy Przedszkola poprzedzone zostało diagnozą dotychczasowej działalności placówki i analizą oczekiwań, jakimi powinno sprostać dobre przedszkole. Tworząc koncepcję pracy uwzględniono potrzeby środowiska lokalnego, możliwości kadrowe i bazowe przedszkola.
CELE KONCEPCJI PRACY PRZEDSZKOLA:
- Priorytetem naszej działalności jest wspomaganie rozwoju i edukacji dzieci w zależności od ich indywidualnych potrzeb i możliwości, zmierzające do osiągnięcia stanu gotowości do podjęcia nauki w szkole podstawowej.
- Zapewnienie naszym przedszkolakom wszechstronnego rozwoju, bezpieczeństwa, akceptacji i poszanowania ich praw.
- Doskonalenie jakości pracy przedszkola poprzez ścisłą współpracę z rodzicami, specjalistami i środowiskiem lokalnym, poszukiwanie nowatorski metod pracy z dziećmi, rozwój zawodowy nauczycieli, wzbogacenie bazy oraz promowanie placówki.
ZADANIA PLACÓWKI:
- profesjonalne podejście do dziecka, pełnienie funkcji opiekuńczych, wychowawczych i dydaktycznych,
- wspomaganie rodziców w pracy wychowawczej poprzez udzielanie rzetelnych informacji o dziecku i pomocy pedagogicznej,
- kształtowanie u dzieci postaw społecznie przyjętych: życzliwość, przyjaźń, otwarcia na drugiego człowieka, wzajemnego szacunku, kultury bycia,
- stworzenie klimatu sprzyjającego rozwojowi dzieci: akceptacji, bezpieczeństwa dążenie do tego by przedszkole było dla nich drugim domem,
- wychowanie w duchu wartości ogólnoludzkich oraz poszanowania Ojczyzny, uczenie dzieci odróżniania dobra od zła, podążania za tym co dobre, piękne i szlachetne,
- tworzenie dzieciom warunków do wszechstronnego rozwoju osobowości w duchu personalizmu i pedagogiki poprzez realizację programów ukierunkowanych na dziecko i jego potrzeby, stosowanie aktywnych metod pracy rozwijających aktywność twórczą dzieci, wyposażenie wychowanków w określone umiejętności i zasób wiedzy,
- stworzenie dzieciom możliwości samorealizacji, pracy z rówieśnikami, kreatywnego myślenia, działania i przeżywania poprzez muzykę, śpiew, twórczość plastyczną, kontakt ze sztuką i zabawę,
- wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci,
- podejmowanie działań uwzględniających potrzeby lokalnego środowiska,
- kształtowanie postaw proekologicznych u dzieci,
- respektowanie praw dzieci, dbanie o dobre stosunki międzyludzkie i komunikację interpersonalną
WIZJA PRZEDSZKOLA:
Przedszkole promuje zdrowy i bezpieczny styl życia oraz aktywność ruchową, w harmonii z przyrodą i środowiskiem społeczno-kulturalnym oraz w kontaktach z rodzicami. W naszym przedszkolu dzieci budują swój system wartości i szkielet moralny; rozwijają się twórczo, wdrażają do samodzielności, a także zdobywają wiedzę i umiejętności, potrzebne by sprostać wymaganiom stawianym w szkole i w późniejszym życiu. Przedszkole Samorządowe w Zaborzu im. Treflika, poprzez innowację pedagogiczną i program „Kochamy przedszkole z Treflikami” kształtuje u dzieci szacunek do drugiego człowieka, uczy tolerancji wobec osób niepełnosprawnych oraz wzmacnia więzi rodzinne, dzięki podkreśleniu wartości rodziny. Nauczyciele poprzez programy własne i innowacje pedagogiczne poszerzają ofertę edukacyjną przedszkola, umożliwiając wszechstronny rozwój dzieci.
MISJA PRZEDSZKOLA:
- Przedszkole zapewnia wszechstronny, bezpieczny i radosny rozwój wszystkim swoim wychowankom. Traktujemy każde dziecko indywidualnie i podmiotowo.
- Uwzględniamy zachowania prozdrowotne. Dbamy o wyrabianie nawyków profilaktyki zdrowotnej. Organizujemy warunki do aktywnego wypoczynku i rozwijania sprawności fizycznej.
- Sprawiamy, że dzieci w naszym przedszkolu czują się bezpiecznie, rozwijają się w atmosferze ciepła i zrozumienia, mają poczucie własnej wartości, czują się kochane, akceptowane i szczęśliwe oraz wiedzą jak ważne są dla dorosłych. Przygotowujemy je do wyrażania emocji, przeżywania sukcesów i radzenia sobie z porażkami.
- Zapewniamy dzieciom warunki do łączenia różnych form ekspresji, poprzez wspieranie ich w działaniach twórczych. Prowadzimy zajęcia rozwijające kreatywność i twórczość dziecka.
- Pełnimy rolę wspierającą i integrującą działania rodziny. Angażujemy rodziców do działania na rzecz przedszkola.
- Zapewniamy kompetentnych i życzliwych nauczycieli pracujących aktywizującymi metodami. Posiadamy bogatą ofertę edukacyjną oraz wykwalifikowaną kadrę nauczycielską.
- Wyposażenie przedszkola zapewnia dzieciom bezpieczeństwo, tworzy przyjazny klimat i wpływa na ich aktywność.
- Przedszkole wypracowało różne formy współpracy z placówkami oświatowo-kulturalnymi i instytucjami działającymi w środowisku lokalnym. Prowadzi także permanentną współpracę z Firmą Trefl.S.A., tworząc innowacyjny ogólnopolski program „Kochamy przedszkole z Treflikami”.
MODEL ABSOLWENTA:
- jest dobrym organizatorem swojego małego świata
- jest aktywny, twórczy, wykazuje postawę badawczą
- ma prawo do własnej linii rozwoju i indywidualnego tempa
- ma różne zainteresowania
- rozwija swoje talenty
- dba o zdrowie i bezpieczeństwo własne i innych
- umie podejmować nowe zadania i doprowadzić je do końca
- jest „gotowy” do podjęcia nauki w szkole
- kocha przyrodę i wie jak o nią dbać
- jest dobrym Polakiem i kocha swój kraj.
KRYTERIA SUKCESU:
W naszym przedszkolu dziecko:
- Poznaje swoje prawa i obowiązki.
- Czuje się bezpiecznie.
- Rozwija się twórczo.
- Ma możliwość indywidualnego rozwoju.
- Dostrzega swoje mocne strony.
- Buduje pozytywny obraz samego siebie.
- Dostrzega potrzeby innych ludzi.
W naszym przedszkolu rodzice:
- Uzyskują pomoc specjalistów.
- Otrzymują obiektywną ocenę postępów i niepowodzeń dziecka.
- Mówią otwarcie o swoich spostrzeżeniach o pracy przedszkola.
- Bezpośrednio rozmawiają z nauczycielem o trudnych sprawach wychowawczych.
- Czynnie uczestniczą w życiu przedszkola.
- Wspierają przedszkole w jego działaniach.
W naszym przedszkolu nauczyciele:
- Aktywnie realizują zadania przedszkola określone w dokumentach wewnętrznych przedszkola.
- Są aktywni i twórczy.
- Realizują programy, dostosowane do potrzeb grupy i placówki.
- Współpracują z rodzicami i środowiskiem lokalnym.
- Współpracują z firmą Trefl S.A.
- Prowadzą innowacje pedagogiczne.
- Doskonalą swoją wiedzę i zbierają nowe doświadczenia poprzez uczestnictwo w licznych kursach i szkoleniach.
- Wykorzystują metody aktywne w pracy z dzieckiem.
- Pozyskują rodziców oraz środowisko do efektywnych działań na rzecz przedszkola.
- Dzielą się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami.
Zadania priorytetowe na lata 2019 - 2024:
- Rok szkolny 2019/2020 „Jestem czytelnikiem”
- Rok szkolny 2020/2021 „Moje emocje i zachowania”
- Rok szkolny 2021/2022„Jestem przyrodnikiem”
- Rok szkolny 2022/2023 „Kocham swoją Ojczyznę - jestem patriotą”
- Rok szkolny 2023/2024 „Jestem artystą”
Zadania priorytetowe na rok szkolny 2019/2020
„Jestem czytelnikiem” – kształtowanie nawyków czytelniczych i poszanowania kultury piśmienniczej.
Zadania:
- Rozwijanie zainteresowania książką oraz tworzenie warunków i dostarczanie okazji do kształtowania postaw czytelniczych.
- Kształtowanie emocjonalnego stosunku do książek, jako źródła wiedzy i przeżyć.
- Wyrabianie u dzieci pozytywnego nastawienia do podjęcia trudu nauki czytania.
Środki i sposoby realizacji:
- Systematyczne korzystanie z kącika książki - ustalenie z dziećmi umów i zasad korzystania z książek, zachowania w bibliotece, księgarni, kąciku z książkami.
- Wprowadzanie bajek terapeutycznych w czasie poobiedniego odpoczynku.
- Głośne czytanie dzieciom utworów literackich w różnych porach dniach.
- Realizowanie programu „Zaczytani.pl” poprzezstworzenie „Zaczytanej biblioteczki”.
- Nawiązanie współpracy z Gminną Biblioteką Publiczną - zapoznanie z pracą bibliotekarza, lekcje biblioteczne.
- Cykliczny udział dzieci w słuchaniu utworów literackich czytanych przez członków rodziny – „Cała Polska czyta dzieciom”.
- Wystawienie sztuki teatralnej na podstawie wybranej baśni.
- Pomaganie dzieciom w osiągnięciu gotowości do nauki czytania i pisania:
- ćwiczenie percepcji wzrokowej,
- ćwiczenie percepcji słuchowej,
- ćwiczenie sprawności manualnej i graficznej,
- gry i zabawy sprzyjające dojrzałości operacyjnej.
- Stosowanie podczas zajęć dydaktyczno-wychowawczych elementów metod aktywizujących: metoda symultaniczno-sekwencyjna wg J. Cieszyńskiej; MDS wg M. Bogdanowicz.
- Warsztaty szkoleniowe w ramach WDN: przygotowanie do nauki czytania w oparciu o metody aktywizujące.
- Wzajemna pomoc i współpraca koleżeńska - wymiana doświadczeń, pomocy dydaktycznych, literatury fachowej i scenariuszy zajęć.
- Konkurs dla dzieci i rodziców: „Treflikowe rymy”.
- Konkurs wewnętrzny przedszkola: „Quiz wiedzy - baśnie i bajeczki”.
Zadania priorytetowe na rok szkolny 2020/2021
„Moje emocje i zachowania” – poznaję swoje emocje, rozumiem je i nazywam.
Zadania:
- Wyrażanie emocji ruchem, gestem i ciałem.
- Kształtowanie u dzieci poczucia własnej wartości i budowania pozytywnego obrazu samego siebie.
- Zapoznanie dzieci ze sposobami radzenie sobie z porażkami, konfliktami i trudnymi emocjami.
Środki i sposoby realizacji:
- Prowadzenie zajęć cyklicznych związanych z ruchem i emocjami – innowacja pedagogiczna.
- Wprowadzenie w grupach kodeksu przedszkolaka oraz ustalenie zasad panujących w przedszkolu. Stworzenie kącików relaksacyjnych.
- Prowadzenie zajęć dydaktycznych z wykorzystaniem metod aktywizujących mających na celu rozwój emocjonalny dziecka.
- Wyzwalanie ekspresji dziecka poprzez drame, pantomimę, zajęcia teatralne - innowacja pedagogiczna.
- Kształtowanie emocjonalności dziecka poprzez udział w zajęciach dodatkowych- rytmika, logorytmika, zajęcia ciekawych technik plastycznych.
- Czytanie bajek terapeutycznych w czasie poobiedniego odpoczynku.
- Cykliczny udział dzieci w słuchaniu utworów literackich czytanych przez członków rodziny – „Cała Polska czyta dzieciom”.
- Udział w warsztatach dla dzieci, prowadzonych przez Gminną Bibliotekę Publiczną oraz Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną w Oświęcimiu.
- Wykorzystanie w pracy z dziećmi elementów metod :
- Metoda Ruchu Rozwijającego W. Sherbone;
- Metoda gimnastyki twórczej R. Labana;
- Kinezjologia edukacyjna P. Dennisona;
- Metoda gimnastyki rytmicznej Kniessów;
- Pedagogika Zabawy Klanza
- Warsztaty szkoleniowe nauczycieli w ramach WDN.