Uczymy dzieci programować

W roku szkolnym 2021/2022 grupa „Kotki” uczestniczy w VIII  edycji ogólnopolskiego programu UCZYMY DZIECI PROGRAMOWAĆ.

Program ten  ma na celu propagowanie nauki programowania wśród dzieci. Podczas cotygodniowych zajęć dzieci uczestniczą w zabawach i zadaniach rozwijających logiczne, algorytmiczne myślenie, uczą się zadaniowego podejścia do stawianych problemów, szukania różnych rozwiązań, analizowania ich i wybierania tych najbardziej optymalnych. Włączenie programowania do edukacji przedszkolnej pozwala na lepsze nabycie przez dzieci umiejętności kreatywnego, świadomego i bezpiecznego wykorzystania technologii w realizacji własnych pomysłów i rozwiązywaniu problemów. Wprowadzenie nauki programowania daje dzieciom szansę na zdobywanie kompetencji przyszłości, odpowiedzialne wprowadzanie w cyfrowy świat.

 Dziecko uczestnicząc w zabawach i zadaniach stawianych podczas zajęć:

  • tworzy logiczne instrukcje dotyczące codziennych czynności
  • układa kod z wykorzystaniem symboli
  • posługuje się pojęciami: w prawo, w lewo, do góry, w dół.
  • odszukuje na macie pole określone za pomocą dwóch współrzędnych
  • tworzy i kontynuuje rytmy
  • dostrzega symetrię
  • wykorzystuje programowanie do sterowania robotem lub istotą na ekranie komputera lub w świecie fizycznym poza komputerem
  • uczy się przesuwać oraz obracać obiekty na scenie/ekranie
  • uczy się konstruować proste skrypty
  • potrafi zaprojektować prostą grę
  • wzbogaca słownictwo
  • ćwiczy pamięć, koncentrację, spostrzeganie
  • klasyfikuje obiekty
  • rozumie stałe następstwo czasu, posługuje się nazwami pór roku, miesięcy, dni tygodnia, określeniami: wczoraj, jutro, dziś.
  • układa według podanego klucza
  • przewiduje skutki czynności manipulacyjnych
  • zna zasady gry sudoku
  • ćwiczy liczenie
  • rozpoznaje i nazywa figury geometryczne
  • porównuje liczbę elementów
  • wykonuje działania matematyczne: dodawanie, odejmowanie
  • ćwiczy orientację przestrzenną
  • ćwiczy analizę i syntezę literową
  • uczy się cierpliwości, logiki i strategii działania
  • zgodnie współpracuje w grupie, parach, zespole

Umiejętności przygotowujące do rozumienia elementarnych podstaw kodowania przedszkolaki zdobywają w formie zajęć:

  1. Offline (bez użycia komputera): zajęcia z wykorzystaniem mat do kodowania (mata 10X10, oraz mata do sudoku), krążków ruchu, zestawów obrazków tematycznych, kolorowych kubeczków, kart pracy.
  2. Online. Zajęcia z wykorzystaniem tablicy interaktywnej -  wirtualna mata do kodowania, wirtualne puzzle do Ozobota
  3. Zajęcia z wykorzystaniem robotów edukacyjnych Ozobot 

 

 

Zajęcia rozpoczęły się we wrześniu  odbywają się jeden raz w tygodniu, trwają ok. 30 – 45 min. VIII edycja zakończy się w styczniu.

Tematy cotygodniowych zadań:

Wrzesień:

  • Miło cię widzieć - wracamy do przedszkola/szkoły
  • Ja, ty, my - tworzymy zakodowany grupowy/klasowy kodeks
  • Kolorowe, piękne, pachnące - jesienne owoce i warzywa
  • Moja miejscowość - ćwiczymy kierunki

Październik:

  • Jesień w parku - zadania dla mistrza łamigłówek
  • Jesień w lesie - poznajemy grzyby, tworzymy grę planszową
  • My się zimy nie boimy - tworzymy algorytm jesiennych przetworów
  • Dbamy o nasze zdrowie

Listopad:

  • Kap, kap, kap...rytmy wstępem do pętli
  • Polska - moja Ojczyzna...zakodowane symbole narodowe
  • Dawno...dawno...dawno temu...
  • Ubrania na zimowe dni - kategoryzowanie obiektów

Grudzień:

  • Przybądź Święty Mikołaju - droga czy kod?
  • Zabawy bez zabawek - jestem projektantem
  • Zakodowane święta
  • Coś się kończy, coś się zaczyna - planujemy

Styczeń:

  • Styczeń, luty, marzec...poznajemy miesiące, szukamy pętli w przyrodzie
  • Biało dookoła
  • Kochana Babciu, kochany Dziadku - zakodowana uroczystość
  • Bezpieczni zimą - tworzymy kod bezpiecznych zimowych zabaw

 

GALERIA FOTOGRAFICZNA: